امکان ترميم معدل در چه بازه زمانی وجود دارد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

مهلت دریافت کد سابقه تحصیلی

متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای دریافت کد سابقه تحصیلی فرصت‌ دارند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آموزش و پرورش، مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت برای دریافت کد سابقه تحصیلی مهلت‌ دارند.

در این اطلاعیه آمده است: متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک وزارت آموزش‌ و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات تحصیلی، کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) را دریافت کنند.

لازم است دانش‌آموزان برای انتخاب واحد (درس) به مدارس محل تحصیل و فارغ‌التحصیلان به مدارس معرفی‌ شده در پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش استان مربوط، مراجعه کنند.


نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ از سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، فردا پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه به پایان می‌رسد. ایسکانیوز در ادامه نحوه محاسبه نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان را بررسی کرده است.ترمیم معدل برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری که دارای معدل پایینی هستند ، امکان پذیر می باشد. آموزش و پرورش شرایطی را فراهم کرده است که داوطلبان کنکور سراسری که سوابق تحصیلی آن ها برای شرکت در این آزمون در نظر گرفته می شود ، اما دارای معدل پایینی هستند بتوانند در امتحانات ترميم معدل شرکت کنند و معدل خود را ارتقا دهند. این دسته از متقاضیان فقط باید در نظر داشته باشند که برای شرکت در امتحانات ترميم معدل ، قبل از برگزاری امتحانات نهایی در خرداد ، شهریور و یا دی ماه اقدام نمایند. در ادامه این مقاله قصد داریم به راهنمای ترمیم معدل دیپلم برای کنکور 1402 بپردازیم.

چندین سال است که سخن از حذف تدریجی آزمون سراسری به میان آمده اما بعد از گذشت بیش از ده سال، هنوز خبری مبنی بر حذف کنکور منتشر نشده است. در راستای اجرایی شدن حذف تدریجی کنکور، پذیرش دانشجو باید بر اساس سوابق تحصیلی افراد انجام بگیرد؛ به همین دلیل است که هرساله شاهد افزایش تاثیر معدل بر نتایج کنکور 1402 هستیم تا جایی که در سال 1402 میزان تاثیر سوابق تحصیلی نهایتا به 40 درصد تاثیر مستقیم رسید. به این معنی که داشتن معدل بالا در پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری تاثیر مستقیم دارد.

قطعا این موضوع برای دانش آموزان و داوطلبانی که معدل بالایی دارند، بسیار ناخوشایند است. متقاضیان کنکور سراسری 1402 که معدل نسبتا پایینی دارند و یا از معدل خود ناراضی هستند، نگران نباشند زیرا آن ها نیز می توانند با استفاده از فرصت مجددی که با عنوان ترمیم معدل در اختیارشان قرار داده می شود، در آزمون نهایی دروسی که در آن نمره خوبی کسب نکرده اند، شرکت کنند و معدل خود را ارتقا دهند. استفاده از ترمیم معدل مستلزم داشتن شرایطی نیز می باشد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

ترمیم معدل چیست ؟

همانطور که اطلاع دارید، علاوه بر عملکرد داوطلب در کنکور سراسری ، سوابق تحصیلی او نیز در قبولی نهایی او در دانشگاه اهمیت دارد. این موضوع سبب نگرانی دسته ای از دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری شده است که معدل پایینی دارند.

خوشبختانه آموزش و پرورش برای داوطلبان کنکور سراسری با معدل پایین ، راه حل استفاده از ترمیم معدل را پیشنهاد می کند. مطابق با این توضیحات داوطلبانی که معدل پایینی دارند ؛ می توانند در امتحانات ترميم معدل شرکت کنند و سوابق تحصیلی خود را بهبود ببخشند. هر فرد در طول دوران تحصیل خود مجاز است یکبار در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند اما در انتخاب تعداد دروس محدودیتی ندارد.

متقاضیان می توانند برای ترمیم معدل فقط در امتحانات دروسی شرکت کنند که نمره خوبی در آن ها کسب نکرده اند. پس از شرکت در امتحانات ترميم معدل ، نمرات جدید به عنوان سوابق تحصیلی داوطلب در نظر گرفته می شود ولی در کارنامه او درج نمی گردد.

در نهایت داوطلبی که اقدام به ترميم معدل کرده است ، می تواند کد رشته محل هایی از کنکور سراسری را که دارای شرط معدل هستند همچون دانشگاه فرهنگیان را نیز انتخاب کند. به عبارت کلی تر ترمیم معدل دیپلم ، شانس قبولی داوطلب را در کنکور سراسری افزایش می دهد. البته لازم است بدانید اگر داوطلبی در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند اما نمرات جدید او کم تر از نمرات قبلیش باشد ، نمره بالاتر برای او لحاظ می گردد.

البته شرکت مجدد در امتحانات نهایی یک سری شرایط و قوانین دارد که همه متقاضیان باید به خوبی از آن ها مطلع بوده و این موارد را مد نظر قرار دهند. علاوه بر این، با توجه به تغییر نظام آموزشی در سال های گذشته، داوطلبان ترمیم معدل برای نظام جدید یا ترمیم معدل برای دوازدهم، شرایط متفاوتی را با داوطلبان نظام قدیم خواهند داشت. حتی با توجه به این که برخی از داوطلبان نظام قدیم دوره پیش دانشگاهی را هم طی کرده و در امتحان های نهایی این دوره هم شرکت کرده اند، معدل نهایی پیش دانشگاهی هم برای آن ها موثر است. بنابراین، ترمیم معدل پیش دانشگاهی در کنکور ۱۴۰۲ هم برای این افراد حائز اهمیت خواهد بود. به طور کلی، با توجه به تمایل تعداد زیادی از داوطلبان برای شرکت در این امتحانات جهت ترمیم معدل دیپلم در کنکور ، ما در این جا به شرایط لازم برای انجام این کار، هزینه و نحوه ثبت نام در این امتحانات می پردازیم.

 

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

همان گونه که اشاره کردیم، افرادی که مشمول سوابق تحصیلی شده و قصد شرکت در کنکور 1401 را هم دارند، می توانند نسبت به افزایش معدل موثر خود با شرکت مجدد در امتحانات نهایی اقدام کنند. البته علاوه بر کنکور سراسری، گاهی اوقات ممکن است داوطلب تمایل به ترمیم معدل برای مهاجرت داشته باشد. زیرا در بسیاری از موارد برای دریافت بورسیه و حتی پذیرش در برخی دانشگاه های خاص نیاز به معدل بالا وجود دارد. به هر حال، افرادی که تصمیم دارند به صورت مجدد در این امتحانات شرکت نمایند، دنبال سایت ترمیم معدل ۱۴۰۲ و یا راه های دیگر ثبت نام برای آن می باشند. نکته مهمی که در بخش های قبل هم به ان اشاره کردیم این است که شرایط شرکت در این آزمون ها برای داوطلبان نظام قدیم و جدید آموزش متفاوتی است. در این بخش روش انجام این کار برای متقاضیان افزایش معدل نظام جدید و ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور ۱۴۰۲ را توضیح می دهیم.





:: برچسب‌ها: ترمیم معدل ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: